OKTATÁSI PROGRAM

MTÁSZ VM “Zöld Forrás” Pályázattal támogatott oktatási programjának bemutatása

A Szövetség tagjai, alapítványok és egyesületek a menhelyi tevékenységen kívül évek óta népszerűsítik az állatvédelmi oktatást a szövetség által kiadott Oktatói kézikönyv segítségével. Jó tapasztalataink vannak az erdei és öko iskolákkal való együttműködéssel is. 10 éve állunk kapcsolatban a boldogi Beretz Antal Általános Iskolával, ahol az állatvédelmi oktatásnak kiemelt szerepe van. Az utóbbi években az iskola kezdeményezésére kilenc környező község iskolái is bekapcsolódtak ebbe a munkába. 2010-ben egy pályázat révén kerültünk kapcsolatba Budapest Belváros Lipótváros Önkormányzatával, ennek eredményeképpen a kerület négy általános iskolájában 2011-től bevezetésre került az állatvédelmi ismeretek oktatása. 2011-ben a Vidékfejlesztési Minisztérium ‘Zöld Forrás’ Pályázatát elnyerve újabb lehetőségünk nyílt az Oktatói Kézikönyv terjesztésére az általános iskolákban. Ez 2012-ben is folytatódott. Ebben az évben már 20 iskolában (Budapest és Pest megye) 83 tanáron keresztül tudtuk az állatvédelmi szemléletet terjeszteni. Az ismeretek terjesztésében segítséget nyújtó tanárok számára készült oktatói kézikönyv az Angol Királyi Állatvédelmi Liga (RSPCA) által angol nyelvterületen már 20 éve használt kézikönyv adaptációja.

Oktatás

Úgy gondoljuk, hogy a 2-7 osztályos tanulók számára, ebben a fogékony korban fokozottan fontos a természet és az állatvilág szeretetére és ismeretére való nevelés, és a felelős állattartás népszerűsítése. Az eddig használt tantervekben a a környezet- és természetvédelmi oktatás keretein belül ez a téma nem került megoldásra.
További problémát jelent, hogy tapasztalataink szerint a hátrányos helyzetű idősek és kiskorúak elleni agresszió első jelei az állatokkal kapcsolatos magatartásformákban jelentkeznek. Ezért úgy véljük, hogy szemléletformálási törekvésünk, mely az állatok ismeretét és védelmét célozza, közvetlenül kapcsolódik a szociális hátránnyal küzdők oktatásához. Ennek érdekében szeretnénk minél több helyre eljuttatni az állatvédelmi ismereteket.

Az állatok és viselkedésük megismerése, különösen az ember közelében élő háziállatokra vonatkozóan a városi környezetben élő gyerekek számára igen fontos. A korszerű szemléletformálás és a felelős állattartás alapelveinek megismerése a vidéki gyerekek számára is újdonságot és előnyt jelent. Az ismeretek megszerzése általános iskolás korban felkészíti a tanulókat az állattartással kapcsolatos problémákra, veszélyhelyzetek elhárítására és a felelős állattartás elveinek betartására. Az állatokkal való bánásmódban jól informált gyerekek a családban is terjeszthetik a felelős állattartás elveit.

Oktatási program terjesztésének menete:

Önkormányzatokkal kapcsolatfelvétel
Önkormányzatok oktatási osztályaival egyeztetés a kerület iskoláiról
A program ismertetése a tanárok részére iskolánként
Az Oktatási Osztály és az igazgatók megkeresése után a tanárok részére iskolánként tájékoztatót tartunk, melyben segítségünkre lesz külföldi tapasztalatokkal rendelkező szakértő tanár kollégánk. Szakértőnk ismerteti az Unióban már több mint 10 éve bevezetett és kialakult állatvédelmi oktatási sémákat, hozzátéve a saját tapasztalatait.

Bemutató óra szervezése, terápiás állatok részvételével.
Az érdeklődő tanárok részére olyan bemutató órát tudunk szervezni, amelyen részt vesz az osztály tanulóin kívül egy tapasztalt oktató és terápiás kiképzésben részesült állatok.

Programok szervezése oktatásban résztvevő osztályok számára.

Menhelylátogatás, kutyasétáltatás
Az állatvédelmi oktatást segíteni tudjuk további élmények és tapasztalatok szerzése érdekében a Szövetség tagszervezeteinek menhelyeire szervezett látogatásokkal. A menhelyek általában Budapest külső körzeteiben helyezkednek el. A látogatás során a tanulóknak módja van részt venni a kutyák sétáltatásában, etetésében és ápolásában és ezzel közvetlen tapasztalatot szereznek állatokkal való bánásmódról.

A Fővárosi Állatkerttel való együttműködésünk lehetővé teszi, hogy a tanulók kiterjesszék ismereteiket egy állatkerti látogatás során.

Vetélkedés szervezése iskolán belül és iskolák között neves napokhoz kapcsolódón.
Az állatvédelmi oktatás néhány hónapos időszaka után a tanulók alkalmassá válnak arra, hogy osztályon belüli, osztályok és iskolák közötti vetélkedőkkel bizonyítsák megszerzett tudásukat.

Óravázlat “Az állatvédelmi oktatás bevezetése az általános iskolákban” témakörhöz.

Az állat-asszisztált aktivitás nevelési célzata a kellemes időtöltés mellett, hogy segít a résztvevőknek játékos foglalkozásokon keresztül megismerni a kölcsönös elfogadást, empátiát, játékosan tanulhatnak türelmet, megértést, önuralmat, toleranciát. Az együtt végzett gyakorlatok során olyan kapcsolatot alakítanak ki a résztvevő állatokkal, amely által könnyen emészthető formában jut el az ismeret számukra.

Az óra keretében a gyerekek a kutyatartáshoz kapcsolódó ismeretek által fogalmat kapnak az állatokról, az állattartás általános szabályairól, a felelősség kérdéséről. A gyerekeknél elsősorban az állatok iránti szeretet és érdeklődés felkeltésére, valamint empátia fejlesztésére fektetjük a hangsúlyt, nagyobbaknál az állatokkal való helyes és helytelen bánásmódra, az állatvédelem fontosságára hívjuk fel a figyelmet a kutya bevonásával.
A résztvevő állatokkal fizikai kapcsolatot lehet létesíteni, simogatni, ölbe ültetni.

Néhány alapvető engedelmességi, vagy más játékos feladat bemutatása után személyesen is kipróbálhatják a gyakorlatokat a kutyával, ami igen nagy örömet okoz a számukra. Az órák lehetőség szerint szabad területen (iskola udvar) zajlanak, de lehetséges zárt térben, a bemutató órák keretében is megtartani. A foglalkozásokon résztvevő gyerekek alapvető ismereteket kapnak arról, hogy a tőlünk különböző élőlényekkel is lehetséges a kommunikáció a megfelelő módszerek alkalmazásával.

Megismerik, hogyan lehet a másik szemszögéből nézve a dolgot sikeres és eredményes együttműködést kiépíteni. Az órán közreműködő kutyákkal végre lehet hajtani különböző feladatokat, játékos gyakorlatokat, melyek mutatják, hogy az eredményes együttműködéshez nem az erőszakos út vezet, hanem a kölcsönös megértésen alapuló tevékenység. Megtanulhatják, hogy a kívánt cselekedetet dicséret követi, míg a nem kívánatos esetében nincs megtorlás, büntetés, hanem a jó megoldásra való rávezetés, és ezután pozitív megerősítés.

MÁTSZ Oktatási Program

Az MÁTSZ Oktatási Programja keretében – melyet a “Zöld Forrás” támogat, nagy sikerű kutyás foglalkozás volt októberben az érdi Móra Ferenc Általános Iskolában.

A diákok kitörő örömmel fogadták Mosst, a gyakorlott terápiás kutyát. Segítségével sok hasznos ismeretre tettek szert a kutyákról általában. Az ismertető foglalkozás után a kertben mindenki kimozoghatta magát a labdázás, frizbizés és más közös játékok segítségével. A nagy sikerre való tekintettel a foglalkozást rövidesen megismételjük.

2012. november 14-én kutyával asszisztált játékos tornaóra volt az érdi Móra Ferenc Általános Iskolában. A foglalkozást a Vidékfejlesztési Minisztérium “Zöld Forrás” programja támogatta. A gyerekek lelkesen másolták Moss kutya mozdulatait, nemcsak az ülj, feküdj, állj parancsokat, hanem akadályokon való átugrást, hátrálást, hempergést is. Az óra lelkes karikatánccal ért véget.

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal un. "cookie"-kat, vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás